النتائج 1 إلى 1 من 1

الموضوع: أهمية التشجيع للحصول على أفضل ما عند الموظفين

  1. #1
    نبذه عن الكاتب
     
    البلد
    الصومال
    مجال العمل
    أعمال ادارية
    المشاركات
    4,421

    أهمية التشجيع للحصول على أفضل ما عند الموظفين

    صديق ساب شغله بسبب ان مديره قرفه في عيشته، كان دايما محسسه انه بيتدلع وامكانياته اي كلام، رغم ان الولد كان فعلا موهوب بس كان مفتقد التشجيع!مشي الولد بعد تلكيكة بايخة ليتحول لنجم في كل الاماكن اللي اشتغل فيها بعد كدا !!!في ظاهرة اسمها Pygmalion effect الظاهره دي بتقول ايه بقا ؟! ببساطه أنك لما تقول لشخص أن توقعاتك فيه كبيره جدا في الغالب الشخص دا بيبذل أقصي طاقه ممكنه عشان يحقق نبؤتك فيه !!!اسم بجماليون ده جه من الأسطورة الإغريقية بتاعت النحات اللي وقع في حب التمثال بتاعه من شدة إتقانه في نحته.التأثير بيجامليون بيجي عن طريق إقناع الأشخاص بقدراتهم الايجابيه، ف بالتالي هيشتغلوا بناء علي الافكار الايجابيه دي بكامل طاقتهم وامكانياتهم الجسديه والعقلية واللي هتؤدي لنتيجه حتمية وهي تحقيق المهمه المطلوبه منهم !!!مثال علي كدة، لو فضلت تقول لابنك أنه غبي ومش هيقدر يعمل حاجه معينه، هتلاقيه بيتعمد يظهر لك غباءه وفشله في أنه يعمل دا !! ولو أقنعته أنه ذكي ويقدر يعمل دا بسهوله هتلاقيه حرفياً بيتشقلب عشان يثبت لك انك صح!!كلمات الدعم والتشجيع بتفرق جدآ!!كلمة "أنت تقدر تعمل كذا - أنت قد التحدي دة - أنا واثق فيك" لما بتقولها لحد وأنت مؤمن بيه في لحظة هو محتاجها بتفرق معاه جدا !!شجعوا بعض،إدعموا اللي حواليكم ،خليكوا طاقة إيجابية للي تعرفوهم.كلمات التشجيع اللي بتقولها للي حواليك مبتكلفكش حاجه !! بس ممكن تشقلب حياه اللي قدامك ١٨٠ درجه !
    التعديل الأخير تم بواسطة أبو عبد العزيز ; 4/11/2018 الساعة 18:33

موضوعات ذات علاقة
ثلاث صفات للحصول على وظيفة لدى أفضل رؤساء العمل
هناك سر للنجاح نادرا ما تذكره حتى كتب الأعمال التجارية والمهنية. إذا انتبهت إلى النابغين البارزين في مجال عملك، ربما لاحظت أن عددا كبيرا منهم قد عمل لدى مدير... (مشاركات: 0)

ماهي أفضل طريقة للحصول على شهادة PMP
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الأخوة الأعزاء المشرفين وأعضاء المنتدى أتشرف بأن أكون بينكم هنا. أنا أرغب في دخول امتحان PMP النسخة الخامسة والحصول على... (مشاركات: 2)

12 طريقة بسيطة يمكنك أن تطبقها للحصول على يوم عمل أفضل
12 طريقة بسيطة يمكنك أن تطبقها للحصول على يوم عمل أفضل 1- ابتسم أكثر ( وبهذا ستشجع الأخرين على التبسم أيضاً) 2- نظف مكتبك ( رتب مكتبك ونظمه بالطريقة... (مشاركات: 0)

من أجل إنتاجية أفضل أهمية رسم الأهداف
من أجل إنتاجية أفضل أهمية رسم الأهداف بقلم : د. عبد الكريم بكار يعيش العالم المتقدم أزمة حضارة بسبب افتقاده الوجهة أو الهدف الأكبر الذي يجذب إليه... (مشاركات: 0)

كيف تقوم بعملية التشجيع ؟
عندما تعلق على أداء الطفل ، فعليك أن تعي أهمية عدم إطلاق أحكام على ما تم القيام به من عمل ، كثيراً ما تصدر تعليقات إيجابية على شكل مديح ، وهذه التعليقات... (مشاركات: 0)

أحدث المرفقات