النتائج 1 إلى 2 من 2

الموضوع: قصة ممكن تحصل معاك / معاكي

  1. #1
    الصورة الرمزية علاء الزئبق
    علاء الزئبق غير متواجد حالياً مشرف المهارات النفسية ومهارات التفكير
    نبذه عن الكاتب
     
    البلد
    مصر
    مجال العمل
    HR & ISO
    المشاركات
    5,800

    قصة ممكن تحصل معاك / معاكي

    شفت نور غريب !!

    المشكلة أن نور الغرفة مطفى

    شفت الساعة على 3 ونص الفجر

    طيب .. النور دا كله منين ؟؟؟

    تفاجأت لما شفت يدي نصها بالجدار

    طلعتها بسرعة وانا خايف جلست اشوفها

    دخلتها مره ثانيه بالجدار .. تدخل !!!!!!!!

    سمعت صوت ضحك

    جلست التفت لقيت اخوي نايم !!!

    قمت من السرير وانا خايف رحت اصحيه

    بس مردش علي

    رحت لغرفة أمي

    أحاول أصحي أبوي

    عايز حد يرد علي مردوش

    رحت لأمي أحاول اصحيها فجأة قامت من النوم !!!!!

    هي قامت من النوم بس ماكلمتنيش

    كانت تسمي ' بسم الله الرحمن الرحيم ' وتكررها ..
    صحت ابوي من النوم قالت له قوم قوم

    عايزه اروح اطمن على الأولاد..

    أبوي جاوبها باستغراب ' مش وقته خليني انام وبكرهـ يصير خير '

    لكن باصرارها قام من النوم مستغرب وراحو سوى

    جلست أصرخ أمي أبوي

    بس محدش بيرد !!!

    مسكت ثيابها علشان تسمعني

    بس محستش !!!

    فضلت امشي وراها لحد ما وصلت اوضه النوم

    دخلو اوضه النوم وشغلو اللمبات

    مكنتش تفرق معاي لأن الدنيا منوره أصلا

    بسسس تفاجأت لما شفت شي غرييييييب

    شفت جسمي !!!

    أيوه جسمي انا

    أبص في نفسي لقيتني بقيت اثنين

    قلت في نفسي مين دا ؟ وكيف هذا يشبهني !!!

    قعدت أضرب في نفسي عايز أصحى من الحلم الكئيييب دا

    لكن مصحيتش

    أبوي قال ' يالله شفتي انهم نايمين خلينا نمشي '

    لكن أمي ما هديتش راحت عند اللي كان نايم مكاني

    قالت محمد قووم محمد قووم رد علي

    بس مردش !!!

    حاولت أكثر من مرره وفجأة بدأت دمووع أبوى تتساقط

    أبوى القوي اللى مشفتش في حياتي دموعه رأيتها اليوم

    بدأ الصراخ يعلو المكان .. صحى أخي من النوم قال ' إيه اللى حصل '

    أمي قالت له وهي تصرخ ' أخووك ماات محمد ماات ' وهي تبكي بحرقة

    ازداد الصراخ

    رحت لأمي قلتلها لا تبكي أنا هنا شوفيني!!

    محدش بيرد علي ليييه

    جلست أصرخ أنا موجووود شوفووو

    بس مافي حد بيرررد

    جلست أصرخ يااااارب يااااااارب يخلص الحلم اللي انا فييه

    سمعت صوت يأتي من بعيد وكان يعلو شيء فشيء

    حتى سمعت قوله تعالى : ((

    لقد كنت في غفلة من هذا فكشفنا عنك غطاءك فبصرك اليوم حديد

    لَقَدْ كُنتَ فِي غَفْلَةٍ مِّنْ هَذَا فَكَشَفْنَا عَنكَ غِطَاءكَ))

    فجأة في اثنين مسكوني بس هما مش من البشر

    خفت !!

    جلست أصرخ أتركووني أتركووني

    أنتو مييين ؟؟ عايزين منى إيه ؟؟

    قالو : ' أحنا حراسك لحد القبر '

    قلت أنا ممتش أنا حي

    لييه تودوني القبر أتركووني !!

    أنا أحس و أتكلم و أشوف لسى ممتش

    ردو علي بابتسامه



    قالو

    ' عجيب أمركم يالبشر

    تظنون أن الموت نهاية الحياة

    ولا تدرون أن ماكنتم تعيشون فيه هو حلم قصير

    ينتهي عندما تموتون '


    مازالو يسحبون فى لحد القبر

    واحنا بالطريق شفت ناس بتبكي وناس بتضحك و ناس بتصرخ

    وكل واحد معاه اثنين زيي

    سألتهم ليييه بيعملوا كده ؟؟

    قالو ' الناس دول عارفين مصيرهم منهم من كان على ضلال '

    قاطعتهم وانا خائف ' يعني بيروحو النار !!!! '

    قالو ' نـعـم '

    وأكملو حديثهم ' واللي يضحك هذا رايح الجنة '

    رديت بسرعة ' وأنا رايح فيين ؟؟؟؟؟ '

    قالو ' أنت كنت شويه تمشي صح و شويه تمشي خطأ

    شويه تتوب وترجع اليوم الثاني تعصي وماكنت واضح مع نفسك

    وهتفضل كده تايه '

    قاطعتهم و أنا خائف ' يعني ايه يعنى انى هروح الناار '

    ردو علي ' رحمة الله واسعة و الرحلة طويلة '

    التفت وأنا خايف شفت أهلي أبوي عمي أخواني أقاربي كلهم

    كانو حاملييني بصندوق رحت لهم جرى قلتلهم ' ادعو لي '

    لكن مافي حد رد علي منهم من كان يبكي ومنهم من كان حزيين

    رحت لأخوي قلت له انتبه من الدنيا وفتنتها لاتغريييك

    كنت أتمنى لو أنه يسمعني

    شدوني الملكيين لقبري ونوموني فوق جسدى

    شفت ابي وهو يرمي التراب فوقي

    شفت اخواني وهما يرمو التراب

    شفت الناس كلها ترمي التراب فوقي

    تمنيت لو اني مكانهم في الدنيا كنت توبت

    كان صليت الفجر أمبارح

    كان دعييت ربي كل يوم

    كان جددت توبتي كل يوم

    كان بطلت معااصي

    جلست اصرخ ' يااانااااس انتبهووو تغرركم الدنيا '

    تمنييت لو حد يسمعني

    فهل سمعتني أنت ؟ ؟ ؟

    التعديل الأخير تم بواسطة علاء الزئبق ; 10/4/2012 الساعة 10:22
    مشاركتك تزيد تقيمك وتقدر بها أعضاء المنتدي




    Our relationship with God must be perfect
    هذا ديننا www.islam-guide.com
    عليك بطريق الحق و لا تستوحش لقلة السالكين و إياك و طريق الباطل و لا تغتر بكثرة الهالكين

    ياقارئ خطي لا تبكي على موتــــي فاليوم أنا معك وغداً في التراب
    و يا ماراً على قبري لا تعجب من أمري بالأمس كنت معك وغداً أنت معي
    أمـــوت و يـبـقـى كـل مـا كـتـبـتـــه ذكــرى فيـاليت كـل من قـرأ خطـي دعالي



  2. 2 أعضاء قالوا شكراً لـ علاء الزئبق على المشاركة المفيدة:


  3. #2
    نبذه عن الكاتب
     
    البلد
    مصر
    مجال العمل
    موارد بشرية
    المشاركات
    580

    رد: قصة ممكن تحصل معاك / معاكي

    ربنا يحسن ختامنا جميعاً .....!!!!!! يا رب
    التعديل الأخير تم بواسطة فردوس عبدالمنعم ; 10/4/2012 الساعة 23:02

موضوعات ذات علاقة
ممكن طلب
لو سمحتم اريد الوصف الوظيفي: 1- لصيدلاني في مستشفي خاص 2- مساعد صيدلاني 3- مدير مشتريات ادوية 4- مدير مستودعات ادوية بالاضافة الى مؤشؤ قياس الاداء لكل من... (مشاركات: 0)

ممكن طلب
هل يوجد برنامج على الاكسل مثلا او اي برنامج اخر يمكن من خلاله عمل نظام شفتات للموظفين خاصة لموظعين في مستشفى وبار ك الله فيكم على المساعدة (مشاركات: 2)

ممكن حد يساعدني ممكن إجابة واحدة
السلام عليكم ورحمة الله هل ممكن ممكن مساعدة في هذا الموضوع الشائك بنسبة لي ولو أفيدوني بإجابة على سؤال او إثنان تقييم الأداء تستخدم شركة تجارة... (مشاركات: 5)

ممكن مساعدتي في حل هذي
Select 6 different logistics KPIs, which you consider as important. (مشاركات: 5)

طلب اذا ممكن
الرجاء من ادارة المنتدى تغير اسم العضوية الخاص بي من ammar-smadi الى ammar-alsmadi مع جزيل الشكر (مشاركات: 0)

أحدث المرفقات